Rasyaa Waktuku tidak lama, semoga bisa bermakna untuk semesta Lescazia.

Kata-Kata Jodoh

10 min read

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta

Hai gengs, gimana kabarnya semua?! Semoga kalian selalu dalam keadaan sehat tak kurang suatu apapun. Untuk kamu jomblo maupun yang telah menikah admin memiliki artikel tentang kata-kata jodoh menyentuh hati.

Perkara jodoh bagi para jomblo tentunya merupakan sebuah perkara yang krusial, mistik, dan ghaib. Sebab masih samar-samar dan belum kejadian.

Jodoh adalah seseorang yang menjadi pendamping hidup dalam menjalani sisa umur kita. Meski jodoh dan kematian di tangan Allah SWT kamu harus terus semangat dan jangan putus asa. Kami tidak hanya menyajikan quote jodoh, namun juga gambar yang keren dan menarik.

Kata-Kata Jodoh Terbaik

kata katakata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta hijrah islam ke jalan Allah
kata kata hijrah islam ke jalan Allah kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta

Kamu bisa membagikan kata-kata jodoh dunia akhirat ini sebagai story dan postingan di instagram, facebook, dan twitter. Kata-kata ini cocok untuk kamu yang sedang:

  • Mencari jodoh yang terbaik, bijak, romantis, unik, halal, idaman, lucu, dan diridhoi Allah SWT.
  • Menghadapi cobaan jomblo, jodoh yang masih dirahasiakan, pasti kembali, tertunda, ga bakal kemana, tak terduga belum ketemu, tak akan tertukar, tak kunjung datang, sudah diatur, dan takdir Tuhan.
  • Membaca kata-kata jodoh simple, unik, singkat, sederhana, motivasi, mutiara, masa depan, rezeki maut, gokil, dunia akhirat, kristen, Islam, beda usia, beda agama, bahasa Jawa, Sunda, dan Inggris.
  • Artikel ini cocok untuk kamu para wanita muslimah, lelaki, jomblo, dan sudah menikah.

Berdoalah Selalu

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
Tenang, Allahkan ada, minta tolong pada-Nya, yakin, sabar, dan doa.

Makna quote di atas adalah jika kamu sedang menghadapi ribuan masalah, hadapi dengan tenang dengan tawakkal kepada Allah SWT, sabar, dan dilengkapi dengan doa kepada-Nya.

Dengan itu semua insha Allah segala masalah dan rintangan akan terselesaikan.

Butuh

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
Take only what you need. The rest is only a burden.

Penyataan dari Imam Ali ini sangat relevan kepada kehidupan seharian kita. Ianya bermaksud, ambil apa yang Kamu perlu kerana jika berlebihan, hanya akan menjadi beban. Satu contoh terbaik adalah ketila membeli makanan di bazar Ramadan.

Beli lah apa yang Kamu perlu kerana jika beli berlebihan, kamu terpaksa makan lebih dan ini akan membebankan perut, lantas dibulan puasa ini Kamu akan jadi gemuk. Ianya bertentangan sungguh dengan tujuan utama berpuasa. Fikir-fikir kan?!

Kata-Kata Jodoh Islami Singkat Jodoh Idaman yang Baik

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
Mau jodoh yang baik?! Mau hidup senang?! Jagalah ibu bapak baik-baik.

Ramai yang nak hidup senang, ramai yang nak jodoh baik2 tapi mengabaikan ibu bapa mereka. Yang pasti, selagi kita jaga dan layan ibu bapa baik-baik, kita tidak akan pernah miskin, kalau ada kesusahan pun masih berasa lapang dada.

Kalau ada kesulitan pun mudah untuk mencari jalan keluar. Kalau gaji tidak besar pun sentiasa rasa cukup.

Walau gaji kecil, beri lah ibu bapa sedikit duit kerana dalam gaji kita itu ada bahagian mereka. Walau gaji besar tapi kedekut dengan ibu bapa, selalu ada masalah dan ada sahaja duit melayang tanpa sebab.

Nak jodoh yang baik2 tapi tidak Endah kan dan kedekut nak keluar duit untuk ibu bapa? Memang akan dapat jodoh yang sifatnya sama seperti kamu juga.

Kesimpulannya, selagi kita take care dan tidak kedekut dengan mak ayah kita, selagi tu lah rezeki mengalir.

Baca juga: 99+ Kata-Kata Cemburu Buta Lucu, Bijak Buat Pacar{LENGKAP}

Jadilah!

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
Be the person you want to have in your life.

Jadilah seperti orang yang anda maukan dalam hidup anda. Mungkin si dia akan ada perbedaan dengan anda, tetapi jika anda maukan yang rajin, jadilah orang yang rajin.

Kalau maukan yang tidak kedekut, jadilah orang yang tidak kedekut. Kalau maukan yang suka mengembara, jadilah seorang pengembara.Jadi lah seperti siapa yang anda impikan, baru anda boleh dapatkannya.

Kata-Kata Jodoh Cerminan Dirimu

Perlu kamu ketahui bahwa jodoh itu mirip sepasang sandal. Jika satu hilang, satunya lagi menjadi tidak berguna. Jodoh itu bukan siapa cepat dia dapat, namun jodoh itu adalah dia yang telah ditakdirkan Tuhan untuk kita.

Percaya Diri

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
Youre busy doubting yourself while so many others are intimidated by your potential.

Dalam hidup ini, kita seringkali meragui diri kita sendiri. Mungkin kurang keyakinan diri dalam mendapat jodoh terbaik, memulakan bisnis, memulakan sesuatu yang baru, bertemu orang baru dan pelbagai lagi.

Dari sudut lain pula, kita sebenarnya di lihat memiliki pelbagai potensi hebat. Samada potensi berjaya dalam bisnis, potensi mendapat jodoh yang hebat, potensi cemerlang dalam apa sahaja yang kita mulakan atau lakukan.

Oleh itu, yakin lah bahawa setiap dari kita memiliki potensi asalkan kita memulakan langkah dan teruskan tanpa lelah untuk berjaya. Selagi kita berpaksikan Allah SWT, sesiapa yang berusaha dan berdoa, dia pasti berjaya.

Selalu Bersyukur

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
Start today with grateful heart.

Apapun, setiap hari kita mulai dengan rasa syukur pada Allah SWT untuk segala aktivitas yang kita lakukan.

Kadang-kadang kita asyik memikirkan apa yang kita belum ada dari apa yang sudah ada di dalam tangan kita.Mari rubah cara fikir, fikirkan betapa beruntungnya kita memiliki segala apa yang kita miliki sekarang, baru lah hati jadi senang.

Berpikir

Sometimes i sits and thinks, and sometimes i just sits.
kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta

Terkadang kita sangat memikirkan tentang sesuatu sampai buntu
minda dan hati dibuatnya. Tetapi, semakin berfikir semakin penat rasanya betul tak?

Apa kata kita duduk diam tanpa memikirkan apa-apa, just rehat kan minda. Bagaimana caranya ye? Mari berzikir, tak banyak pun sekadar mengucapkan Alhamdulillah Atau Bismillahirrahmannirrahim.

Baca juga: 59+ Kata-Kata Hijrah Cinta Hati Singkat Kepada Allah {LENGKAP}

Kata-Kata Jodoh Bijak Baik

Jodoh itu rahasia Allah SWT dan jodoh itu cerminan diri kita. Hubungan itu tergantung sekuat apa kita setia.

Bersiap Untuk Terbit

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
Ready to rise.

Bersiap sedia untuk bangkit! Bangkit dari kesedihan dah kekecewaan, yakin diri yakin pada Allah yakin pada kejayaan yang bakal bertandang.

Tobat Lebih Indah

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
Shaitan wants you to dwell on your moment of weakness. Allah wants you to repent and move on.

Syaitan memang gembira dan suka berdamping dengan orang yang putus asa akan Rahmat Allah. Contoh seperti orang yang putus cinta dan masih merana dan kecewa walaupun setelah berbulan2 atau bertahun2.

Orang sebegini suka merana dan berenang dalam kesedihan. Cuba lihat dari sudut Allah telah menyelamatkan kamu dari maksiat dan dari kehancuran yang bakal kamu alami jika menikah dengan sidia yang telah meninggal kan kamu itu.

Move on bermaksud bersyukur kerana diselamatkan, move on bermaksud yakin dengan pertolongan Allah yang jodoh kamu sedang on his or her way Bertemu kamu.

Move on bermaksud memegang tali Allah dengan erat dan meletakkan segala harapan pada Allah The Almighty. Pilih antara satu jika anda mengalami putus cinta atau patah hati, memegang tali Allah dengan bertaubat atau berpeleseran dan berdamping dengan Syaitan.

Cari jodoh dengan cara Allah suka yaitu cara dihormati dan menghormati, pasti selamat diri, jiwa, dan hati.

Cara kita cari jodoh Amat penting. Cara yang kita gunakan akan menentukan adakah kita orang yang layak dihormati atau adakah kita menghormati diri dan calon jodoh kita.

Bila cara kita mengikut apa yang Allah suka, diri dan hati kita akan selamat. Mengapa? Anda tidak bergelumang dengan berpacaran dan berpeleseran, anda sudah selamat dari patah hati atau putus cinta. Paling penting anda tidak bergelumang dengan dosa.

Kata-Kata Jodoh Fisabilillah

Senantiasa Bersyukur

If you are grateful, I will give you more.
– Q.S. Ibrahim: 7

Allah The Almighty memberitahu kita jika kita bersyukur, Dia akan memberikan lebih lagi.

Bersyukur bukan semata-mata mengatakan dengan lisan ‘-aku sangat bersyukur, aku bersyukur’ tetapi dengan menjalankan tugas sebagai hamba, berbuat baik pada ibu bapak, mendirikan solat, menjaga orang yang sakit dan pelbagai lagi perkara yang Allah perintah serta jauh dari buat apa yang Allah larang.

Mungkin anda bertanya kenapa Allah tetap berikan macam-macam rezeki kepada orang-orang yang membenci-Nya, orang yang zalim dan suka menganiaya?

Jawabannya mudah. Allah berikan segala yang mereka mahukan tetapi Allah tidak akan memberikan mereka rahmat dan surga-Nya. Itu lah yang dinamakan Istidraj.

Istilah ini adalah apabila Allah berikan segalanya kepada seseorang kecuali kembali pada-Nya dan akhir sekali syurga-Nya. Wallauhua’lam.

Doa dan Usaha

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
Mau ketemu jodoh bukan kesana sini berpacaran, berpeleseran, atau bertaburan. Tapi, dengan doa dan usaha cara Allah suka yang berterusan, pahamkan?!

Cari jodoh cara Allah suka, diri, hati dan jiwa selamat.

Yakin Sajalah

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
You are beautiful and gorgeous, remember that?!

Kamu yang sedang menunggu untuk bertemu jodoh, selalu ingat bahwa kamu cantik dan menarik, kerana dengan lebih yakin diri, mudah menarik si dia bakal jadi teman hidup kamu nanti. InshaAllah.

Kata-Kata Jodoh Gokil Jangan Risau

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
Tenang Allah selalu ada.

Tenang, Allah kan Ada. Tukar kerisauan kepada Doa bertubi2. Fokus pada apa yang kita mau. Allah akan berikan yang terbaik.

Setiap nafas, setiap degupan jantung kepunyaan Dia. Oleh karena itu, marilah terus menerus berdoa walau lelah. Ingat Allah Maha Mendengar.

Halalkanku?!

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cintakata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cintakata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cintakata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cintakata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cintakata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cintakata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cintakata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cintakata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
If the really really loves you, he will ask for a halal relationship.
Jika benar-benar mencintaimu, dia akan meminta hubungan halal

Kalau dia sayang kamu dunia akhirat, dia akan ajak kamu nikah bukan pacaran. Mungkin kamu bertanya bagaimana nak kenal jika tidak berpacaran? Kalau berpacaran boleh, tapi lepas nikah.

Baca juga: 29+ Kata-Kata Atta Halilintar Bikin Ateam Semangat Ashiap{LENGKAP}

Syukur yang Utama

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
Thankful, grateful, and blessed.

Kalau mau bahagia, haruslah bersyukur selalu sebab orang yang bahagia bukan sebab dia ada segala, tetapi dia mensyukuri apa yang dia ada.

Bersabarlah?!

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
Sabar cakap memang senang, tetapi tidak ada cara lain, hanya dengan sabar hati jadi tenang.

Sabar ni memang senang cakap dari nak buat. Sabar ni sebenarnya mengajar kita tenang, jadi tekanan darah tak naik.

Allah Maha Mendengar

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
Allah heard you just be patient.

Allah mendengar doa dan rintihanmu, tentang kehidupan, impian, Bertemu jodoh, kejayaan dan pelbagai lagi. Yakin lah Allah akan memakbulkan doa tidak lama lagi. Pujuklah hati supaya bersabar.

Lebih Baik

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
Be better everyday.

Perbaiki diri memang tidak begitu mudah tetapi ianya harus dilakukan demi kebaikan diri dan orang yang disayangi. Kita menjadi diri kita yang lebih baik dari semalam, perjuangan harian yang kita harus lakukan kerana Allah SWT.

Allah mendengar doa dan rintihan kamu, bersabarlah?! marilah kita perbanyakkan doa. Doa untuk mendapatkan ridha Allah, dapatkan jodoh dan sebagainya, semoga impian dan cita-cita dimakbulkan Allah SWT. Amin.

Kata Mutiara Jodoh Terbaik 2018 & 2019 Yourself

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
You are who you think you are.

Kamu adalah orang yang kamu pikirkan. Jika kamu fikir kamu orang yang berjaya, berjaya lah kamu. Jika kamu fikir kan kamu layak mendapat jodoh yang terbaik untuk kamu, kamu akan mendapatkan.

Jika kamu fikirkan kamu orang yang gagal, maka gagallah diri kamu. Oleh itu fikirkan diri kamu adalah yang terbaik. InshaAllah yang baik2 akan datang kepada kamu.

Bukan Ambil Hati

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
Buat dari hati, bukan ambil hati.

Apabila kita berusaha melakukan sesuatu dari hati, ia memberikan hasil yang luar biasa. Walaupun kecil, ia memberikan kepuasan hati.

Jika kita lakukan untuk ambil hati, jika tidak diberi kan pujian, kemungkinan besar kita akan sakit hati kerana perbuatan baik yang kita lakukan tidak disukai atau dihargai, wallaua’lam.

Kata-Kata Jodoh Romantis

Adab Sebelum Ilmu

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
Learn good manners before learning knowledge.

‘Kalau akhlak kita cantik, semua tentang kita akan jadi cantik’- Oleh karena itu, marilah kita cantik kan penulisan kita, komen-komen kita di media sosial, cantik kan kata-kata kita, rapikan dan berpakaian ikut syariat Islam, betulkan cara kita bercakap dan berurusan dengan orang.

Insha Allah, mudah dan lancar untuk kita menyerap ilmu. Percaya diri, hormati diri, perbaiki diri, insha Allah jodoh datang tidak lama lagi. Segalanya bermula dengan diri sendiri.

Baca juga: 19+ Kata-Kata Hero Mobile Legend

Ikhlas

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta
Ikhlas itu bebas.

Apabila kita ikhlas dalam melakukan sesuatu kerana Allah Subhanawataala, kita telah membebaskan diri kita dari segala pujian, kejian, harapan balasan dan kekecewaan. This is what I’ve learnt today.

Kata-Kata Jodoh Mutiara Romantis Cinta Sujiwo Tejo

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta sujiwo tejo
kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta sujiwo tejo
Puncak kangen paling dahsyat ketika dua orang tak saling telepon, SMS, BBM, tapi keduanya saling mendoakan.

Betapa romantisnya kata-kata jodoh Sujiwo Tejo. Makna quote di atas adalah rasa paling kangen seseorang kepada doinya buka dengan BBM, SMS, telepon, dan sebagainya, namun saat mereka saling mendoakan.

Dengan berdoa memasrahkan segala masalah yang berada dihadapan kita, segalanya akan terasa ringan dan keinginan kita akan terwujud.

Maka berdoalah selalu! Sebab dengan berdoa hati kita akan tenang dan nyaman. Meminta apa yang kita mau dan inginkan kepada Sang Khalik merupakan suatu kewajiban bagi seorang hamba.

Ustadz Evie Effendi

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta evie effendi
kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta evie effendi
Jodoh terbaikmu adalah sebaik dirimu, Nasib terbaikmu adalah sebaik upayamu

Sudah admin jelaskan dari awal bahwa jodoh itu cerminan dirimi. Jadi, jika kamu ingin jodohmu akhlaknya baik dan santun kamu juga harus bijak terlebih dahulu. Sebab yang kamu mau itu tergantung dari dirimu sendiri.

Ustadz Jefri Bukhori

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta jefri bukhori
kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta jefri bukhori
Jangan beli persahabatan dengan harta. Karena ia tidak akan kekal dan jangan beli cinta dengan harta karena suatu saat iapun akan berkhianat.

Makna quotes di atas adalah jangan sekali-kali kamu mengukur sesuatu dengan materi ataupun harta. Sebab semua itu adalah nafsu belaka dan tidak akan bisa dibawa mati.

Apalagi dalam perkara sahabat. Sebab sahabat adalah yang menemani kita dalam suka maupun duka. Sahabat juga bisa menjadi penyelamat kita nanti di akhirat kelak. Maka jangan sia-siakan sahabat?! Carilah sahabat yang benar-benar setia dan bermanfaat dalam kehidupan kita.

Terutama dengan cinta. Kalau sudah cinta mau bagaimana lagi?! Jangan kamu cinta karena harta atau materi. Sebab cinta itu bisa berkhianat dan berpaling dari dia yang sebelumnya disayang.

Ustadz Hanan Attaki

kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta hanan attaki
kata kata jodoh singkat islami terbaik romantis cinta hanan attaki
Syariat nikah itu mudah hanya kadang manusianya yang membuatnya menjadi sulit.

Perlu kita ketahui bahwa bedanya zina dan nikah hanya restu orang tua dan ijab kobul saja. Mudah sekali bukan syariat menikah. Jangan biarkan shaitan dengan leluasa menguasai pikiran dan hatimu untuk berzina. Jangan sekali-kali kamu berzina?! Sebab zina itu keji dan munkar.

Zina tidak hanya dilarang dalam agama Islam, namun juga dalam agama-agama lain juga, seperti kristen, hindu, budha, dan konghucu pun juga. Juga zina melanggar norma asusila dalam kehidupan bermasyarakat.

Maka sesuatu yang mudah jangan dibikin susah.

Kata-Kata Jodoh Akan Bertemu

kata-kata jodoh cinta hidup romantis
kata-kata jodoh cinta hidup romantis
Allah pasti tolong.

Apabila kita benar2 sepenuh hati berdoa meminta pertolongan Allah, Allah pasti tolong. Yakin dan sabar dalam berdoa.

Yakinlah

kata-kata jodoh cinta hidup romantis
kata-kata jodoh cinta hidup romantis
She believed, she could so she did.

Doa dan usaha tanpa henti. Allah pasti tolong!

Teruskan Impianmu

kata-kata jodoh cinta hidup romantis
kata-kata jodoh cinta hidup romantis
A winner is a dreamer who never gives up.
-Mandela

Teruskan impian untuk Bertemu jodoh terbaik dengan melakukan tindakan2 untuk menjadi kan impian satu kenyataan. Jadi kan diri lebih baik dari pelbagai Hal, InshaAllah yang datang juga yang baik2.

Hasil memang tidak pernah lari dari membuktikan niat sebenar.

Niat menentukan hasil, berhati-hati dengan niat, tentukan niat yang betul untuk menikah, bekerja, belajar, menolong, membeli jilbab atau berbuat baik.

Selalu Berbuat Baik

kata-kata jodoh cinta hidup romantis
kata-kata jodoh cinta hidup romantis
Kindness matters.

Buat baik, dapat baik, bila dapat baiknya? Allah sahaja yang tahu bila nak beri balik kebaikan yang kita dah buat itu🌹🌹🌹

Mulai Langkah

kata-kata jodoh cinta hidup romantis
kata-kata jodoh cinta hidup romantis
You have to be a beginner in order to master.

Anda harus memulakan langkah dan menjadi budak yang baru belajar, setelah bermula dan praktis, barulah anda mahir dalam sesuatu hobi, pekerjaan, kemahiran dan sebagainya.

Bersihkan Hati

kata-kata jodoh cinta hidup romantis
kata-kata jodoh cinta hidup romantis
Bila kita bersih dan lapang, barulah jodoh datang.

Baiki hubungan dengan Allah, baru lah hubungan kita akan baik dengan sesiapa pun.

You don’t have to be great to start but you have to start to be great.

Mulakan impian anda hari ini, anda tidak perlu menjadi orang hebat untuk bermula, tetapi anda harus bermula untuk menjadi orang yang hebat
Jodoh itu seperti isi pecinta kopi. Hanya terpikat jika aromanya tepat.

Kata-Kata Jodoh Cerminan Dirimu

Take a chance.

Berani memulakan langkah untuk melakukan sesuatu yang bermanfaat dan mengembirakan anda. Ambillah tindakan hari ini, samada dalam mencari kepastian dari si dia yang kamu kenali dan rasakan calon potensi, memulakan Perniagaan, berterus terang dan sebagainya. Berani kan lah diri kerana Allah dan jawapan pasti akan membantu anda untuk bergerak kedepan lebih laju lagi.

Pernikahan itu perlu kerja sama yang utuh. Oleh karena itu, pilihlah pasangan yang terbaik untuk kerja sama sebuah hubungan yang kukuh.

Mimpi Besar

kata-kata jodoh cinta hidup romantis
kata-kata jodoh cinta hidup romantis
Dream big dream.

Dream big ! Tiada siapa yang boleh katakan Kamu tidak mampu mendapatkan jodoh impian kamu, doa pada Allah!

Rasyaa Waktuku tidak lama, semoga bisa bermakna untuk semesta Lescazia.

Kata-Kata Rendah Hati

Rasyaa
8 min read

Kata-Kata Merry Riana

Rasyaa
8 min read

Kata Mutiara Untuk Suami

Rasyaa
10 min read

Tinggalkan Balasan